torstai 18. helmikuuta 2016

Vatsaongelmia

Vihdoin ja viimein viimeinenkin antibiootti loppui 14.01. 11kk syönnin jälkeen! Olen nyt täysin vapaa antibiooteista! Hurraa! :) Olen ollut 3kk vegaanina ja se on auttanut valtavasti vointiini, myös vatsa on kiittänyt. Sen jälkeen kun minulta saatiin tapettua pseudomonas bakteeri, vatsani on voinut todella hyvin. Tai voi 2kk hyvin, kunnes sain vatsataudin...Yleensä se on mennyt juurikin näin. Kun yhdestä asiasta pääsee eroon, tulee seuraava vastaan! :D

Vatsatauti iski samoihin aikoihin antibiootin lopetuksen kanssa. Oksensin vain kerran mutta olo oli todella kurja. Vatsa oli hyvin arka ja reagoi voimakkaasti kaikkeen mitä suuhuni laitoin. Se turposi hirvittävän valtavaksi, näytin viimeisillään raskaana olevalta, lisäksi siihen sattui todella paljon. Tuntui sille että vatsa poksahtaisi minä hetkenä hyvänsä siitä kaasun ja ilman määrästä, joka ei päässyt poistumaan vatsasta. En juurikaan ripuloinut, vaikka vatsa oli löysä. Massaa tuli kuitenkin enemmän ulos kuin mitä olin kerennyt syödä. Vatsa siis tyhjeni koko ajan, olin sitten ollut syömättä tai en.  Makoileminen oli mahdotonta, sillä se lisäsi ylävatsakipua. Nukuin useampana yönä istualteen. En pystynyt käyttämään myöskään rintaliivejä, sillä ne painoivat ikävästi pallean aluetta, josta vatsa oli kipeä.

Aluksi ajattelin että sairastan vain vatsatautia, mutta rupesin ihmettelemään kun oireeni vain jatkuivat ja pahentuivat päivien edetessä. Kolmen viikon jälkeen aloin olemaan jo hyvin väsynyt tilanteeseeni. Vatsaa ärsytti jo pelkkä veden juonti ja se sai aikaan saman tien turpoamisen ja kivun. En pystynyt juurikaan syömään tai juomaan mitään. Yritin kokeilla vaikka mitä keinoja jolla saisin vatsani rauhoitettua, mutta mikään ei tehonnut. Minulla ei ole eläessäni ollut missään vaiheessa vastaavia, näin voimakkaita kipuja ja ongelmia vatsan kanssa. 

Olin jo hyvin heikossa kunnossa, laihtunut ja varmasti kuivunut, kun soitin itkien äidilleni kysyäkseni neuvoa. Hän oli valmis viemään minua jo tiputukseen, etten kuivuisi ihan lopullisesti, kun hän tajusi että voisin soittaa perhetutullemme. Hän sairastaa Crohnin tautia ja varmasti osaisi auttaa minua vatsaongelmieni kanssa ja antaa neuvoja vatsan rauhoittamiseen. Soitin siis perhetutullemme, sillä olin valmis ottamaan avun vastaan mistä tahansa. Oli viikonloppu, enkä olisi saanut lääkäriäni kiinni. Minun ei ole missään vaiheessa aikaisemmin tullut kysyneeksi minkälaisia oireita Crohn aiheuttaa perhetutullemme. Puhelimessa selvisi että ne olivat hyvinkin samanlaisia mitä itsekin koin sillä hetkellä. Vatsatauti saa Crohnin taudissa aikaan oireiden päälle jäämisen aina automaattisesti ja siihen mikään muu keino ei auta kuin kortisoni, näin minullekin kävi. Ilman kortisonia vatsa ei kestäisi mitään ruokaa. Perhetuttu kysyinkin että haluaisinko kokeilla kortisonia, ja olin enemmän kuin halukas kokeilemaan. Mitä vain että vatsaongelmat saisi rauhoitettua ja pääsisin taas juomaan ja syömään! Lisäksi tein tietoisen päätöksen että ihan omin luvin kortisonia kokeilisin. Kävin hakemassa kortisonit ja ei mennyt kuin tunti ensimmäisen tabletin ottamisesta kun vatsani rauhoittui kummasti.

Kortisoni oli minulle pelastus! Mutta myös selvennys siihen asiaan, että borrelioosi ei ollut pääsyy tällä kertaa vatsaoireissani. Minulla on jotain muutakin kuin borrelioosi. Pitkien ajatustuokioiden, netistä kerätyn tiedon, kortisonin taianomainen helpotus oireisiini ja eri ihmisten kanssa juttelemisen jälkeen olen päätynytkin siihen että sairastan luultavasti Crohnin tautia. Tätä ei ole siis missään vaiheessa minulle diagnosoitu. Mutta kaikki asiat näyttävät viittaavan siihen. Minulla on ollut vatsan kanssa erilaisia ongelmia jo yli kymmenen vuotta. Kävin tähystyksessä vuonna 2012, kun minulta selviteltiin Keliakiaa. Jo silloin suolistoni oli ollut haavaumia täynnä, joihin ei osattu sanoa syytä. Minulle vain kerrottiin niiden tulleen tyhjennysaineesta ja minulle annettiin ärtyneen suolen oireyhtymä diagnoosi. Olin joutunut muuttamaan ruokavalioni ennen tähystykseen pääsyä gluteenittomaksi, sillä en olisi muuten selvinnyt koulussa oireiden kanssa. Joten suolen kunto oli muutenkin luultavasti parempi kuin normaalisti olisi ollut. Minua vain ihmetyttää silti ne haavaumat. Lisäksi nyt on selvinnyt varmaksi että minulla on vuotava suoli, joka saattaa edesauttaa Crohnin taudin syntyä yhdessä borrelioosin kanssa. Lisäksi ruoka-aine allergiat ja rankat antibiootti hoidot ovat pistäneet suolistoni todella pahaan kuntoon! Soppa on siis valmis Crohnin taudin synnylle.

Kortisonista vielä sen verran omia mietteitä, että jos borrelioosi olisi ollut syypäänä vatsaoireisiini, ei se olisi silloin auttanut. Ainakaan näin huomattavan paljon. Olen syönyt kortisonia nyt 1,5 viikkoa ja vielä ilman sitä en pärjäisi. Jos olen aamulla ottanut Cowdenin protokollan ensimmäiset aamutipat ennen kuin kortisonin, on vatsa heti ärtynyt. Tai olen noussut myöhemmin, kuin yleensä, ottamaan kortisonin, on vatsa silloinkin saattanut ärtyä. Tästä tiedän että en pärjäisi vielä ilman kortisonia. Nivelkivut ovat myös helpottaneet kortisonin syönnin seurauksena. Liekö sitten osa nivelkivuista myös Crohnista johtuvaa. Olen laskenut annostusta ohjeen mukaan, jolloin viimeinen kortisonin otto päivä olisi 18.03. Ja minun on ollut tarkoituskin lopettaa kortisonin syönti siihen. Lääkärini ei ollut mielissään maanantaina kuulleesaan että jatkan kortisonin syöntiä. Hän olisi halunnut minun lopettavan ne jo viikon syönnin jälkeen, sillä kortisoni laskee vastustuskykyä mikä ei ole hyvä juttu borrelioosin kanssa. Valitettavaa mutta totta, se että en pystyisi ilman kortisonia syömään mitään tällä hetkellä. Lääkärini olikin todella ihmeissään miksi mikään nykyisistä yrteistä/lääkkeistä ei ole auttanut rauhoittamaan vatsaani.

Vatsani on onneksi rauhoittunut paljon siitä mitä se oli 1,5 viikkoa sitten. Mutta luultavasti menee vielä kauan ennen kuin se palautuu kokonaan normaaliksi. Painokin nousee todella hitaasti ja olen kyyllästynyt nostamaan housuja koko ajan! Painoni ennätti laskea 46,8 kiloon, siis todella paljon, joka näkyy todella kovasti minusta. Ainakin viimeisetkin ''ylimääräiset'' rasvat lähtivät ja sain ilmaisen kiinteytyksen! :D Ihan niin kuin sitä olisin tarvinnut...Viimeksi olen ollut näin riutunut ja laihtunut ennen kesää, jolloin olin todella huonossa kunnossa borren seurauksena. Valitettavasti minulla ei ole kuvia normaalista tilanteesta, johon seuraavia kuvia voisi verrata.



Yllä olevat kuvat on laihtumisesta toukokuulla 2015 ja näytän tällä hetkellä samalle.

Nyt kun vatsa on rauhottumaan päin, keskityn hiivan hoitoon, joka kiusaa elimistöäni. Kielessäni on hirveästi valkoista peitettä, joka viittaa hiivaan. Yleensä jos hiivaa esiintyy jossain, sitä on kaikkialla. Minulla tällä kertaa kuitenkin hiiva painottuu suu-, nielu-, vatsa- alueelle. Välillä hiivaa kertyy niin paljon nieluun että tuntuu kuin se olisi täynnä limaa. Olenkin yrittänyt jo hoitaa hiivaa syömällä tehostetusti vitamiineja, maitohappobakteereita, Precosaa, Nystatinia, kuituja, sitruunaa ja paljon paljon teetä. Ruokavalion pitäisi olla kunnossa hiivaa nähden, sillä viljaa ja maitotuotteita en voi syödä. Ainoana ongelmana on hedelmät, joista sokeria sitten tulee. Mutta hedelmät koostavat suurimmaksi osaksi ruokavalioni tällä hetkellä, joten niiden syöntiä en voi hirveästi vähentää. Kävin tänään ostamassa vielä 100% piimaajauhetta, joka ei ole mikään täsmä lääke hiivalle, mutta kokeillan nyt kuitenkin! :) Piimaa on hyvä tuote näin yleisestikin, sillä se sisältää tärkeitä ravintoaineita hiusten, kynsien, luuston ja nivelten kannalta. Hieman ristiriitaista on nyt se että minun pitäisi välttää piidioksidia, koska sitä on liikaa elimistössäni, mutta kokeilen sitä kuitenkin kuuriluontoisesti hiivan häätöön.



Kaiken kaikkiaan olen huojentunut siitä tiedosta että minulla mahdollisesti Crohnin tauti olisi. Ja toivoisin että saisin diagnoosin. Helpottaisi paljon käytännön elämää ja asiointia kunnan terveyskeskuksessa. Ehkä jossain vaiheessa käyn tutkituttamassa asian. Lääkärini piti hyvinkin mahdollisena että Crohnin tauti minulla on tai ainakin tällä menolla se varmasti puhkeaisi. Hänelle Crohn on vain oire, ja hän pyrkii hoitamaan kaikessa oireiden pääsyyn pois. Mikä on ihan huippu juttu! Eli mahdollisesti ''parantuisin'' sitten Crohnistakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti