torstai 10. joulukuuta 2015

Sairaus alkanut jo aiemmin

Sitä on taas kuukausi vierähtänyt enkä ole saanut aikaiseksi kirjoittaa. Tuntuu että viikot menevät ihan liian nopeaa. Huonovointisena sitä ei edes jaksa vaivautua kirjoittamaan. Jos mietin mitä kuukausi on pitänyt sisällään, paljon on tapahtunut, mutta vain muutaman päivän olen tuntenut oloni hyväksi.

Kävin isäinpäivänä katsomassa rakkaita isovanhempiani. He ovat todella tärkeitä minulle. Ihana päivä. Pääsi näkemään myös muitakin sukulaisia. Harmi vain sain pahoja sydänoireita ja sen jälkeen niitä on ollutkin tasaiseen tahtiin. Aluksi luulin että suuta kuivasi vain sen takia että asunnossa oli niin lämmin, mutta osasin yhdistää sen sydänoireisiin siinä vaiheessa kun rintaan alkoi sattua. Kipu säteili vasempaan käteen. Sitten alkoi pyörryttää ja tuli hirveä väsymys, tuntui kuin happi loppuisi. Minusta on tuntunut koko ajan että kipu tulee aortasta, aivan sydämen yläpuolelta. Se usein kipuilee itsestään, mutta useasti kun tekee jotain.

Matkalla kotiin tajusin itselleni jotain hyvin valaisevaa. Ehkä olen sairastanut borrelioosia jo kauemmin. Ehkä sain uuden tartunnan kesällä 2009. Sillä ei kenelläkään voi edetä tämä näin pahaksi vain muutamassa vuodessa, ellei sitä ole sairastanut jo kauemmin tai saanut uusia tartuntoja. Mieleeni nousi epämääräisiä oireita lapsuudesta, jotka alkoivat noin kymmenenvuotiaana. Niihin aikoihin sain elämäni ensimmäisen penikkataudin, sen jälkeen niitä on ollutkin vähän väliä. Minun ei tarvinnut liikkua mitenkään erityisen paljon saadakseni sellaisen. Olin todella aktiivinen ja liikunnallinen lapsi. Kun tulin koulusta, tein läksyt, söin välipalaa ja lähdin ulos leikkimään kavereiden kanssa. Siellä sitten olin, juoksin ja menin pitkin metsiä, joka päivä. Välissä kävin syömässä päivällistä ja sitten uudelleen ulos iltaan asti. Päivien aikana tuli varmasti monta kymmentä kilometriä täyteen. Vähän vanhempana tuli sitten lenkkeiltyä. Joten kärsin penkikkataudista nuorella iällä samaan aikaan kun muut ikätoverini eivät tienneet mikä se on.

Silmäoireet. Käytin ala-asteen viimeisinä vuosina silmälaseja. Minulla ei ollut huonoa näköä, eikä silmäni karsastanut. Mutta tuntui silti sille että en nähnyt tarkasti ja hyvin. Tätä jatkui vielä seitsemännen ja kahdeksannen luokan. Sen jälkeen en ole silmälaseja pitänyt.

Huimaus ja lonkkakivut. Seitsemännen luokan aikana minua rupesi huimaamaan aina välillä, eikä syytä siihen löytynyt. Sitten sain hirveitä lonkkakipuja. Tuntui kuin lonkka olisi lähtenyt paikoiltaan. Muistan muutenkin outoja kipuja kehossa, jotka hyppivät paikkaa. Ne olivat niin pieniä ja hetkellisiä etten välittänyt niistä.

Olen tullut siihen johtopäätökseen että olen alkanut oireilla jo noin kymmenen vuotta sitten ja saanut uuden tartunnan 2009 kesällä. Siten pystyn järkeilemään itselleni miksi sairauteni on edennyt jo näin rajuksi. Voi olla että olen tartunnan saanut jo vauvana ja se puhkesi 2004–2005 vuosina.

Kerroin näistä omista ajatuksistani lääkärilleni heti seuraavalla lääkärin käynnillä ja hän oli asioista samaa mieltä. Minun tilanteeni ei ole kehittynyt ihan muutamassa vuodessa. Sain kuulla myös sen pelottavan totuuden että hän määrittelee sairauteni yhtä pahaksi kuin hänen pyörätuolissa olevat potilaansa. Se oli melko shokki, sillä en olisi uskonut että tilanteeni olisi niin paha. Kiitos oman kuntani sairaalalle kun eivät mitään apuvälineitä minulle koskaan antaneet ja kotiuttivat vaikka en olisi pärjännyt kotona, siitä syytä minun oli pakko kävellä itse vaikka en pystynyt. Siitä syytä en luultavasti istu nyt pyörätuolissa. Lisäksi oma päättäväisyys ja sinnikkyys siitä etten ole antanut itselleni lupaa päätyä pyörätuoliin ovat myös vahvasti mukana, en ole antanut periksi. Ja periksihän me ei anneta!

Parantumiseni on vieläkin umpikujassa, vaikka kokeiltu on vaikka mitä. Minulla on kuulemma harvinaisen sitkeät bartonella ja babesia. Asioita joilla yritän niitä häätää, olisivat pitäneet jo vaikuttaa, mutta harmi vain niistä ei ole juuri ollut hyötyä. Odotan kovasti verikokeiden tuloksia. Minulta on viimeksi puoli vuotta sitten otettu borrelioosi vasta-aineet, nyt ne otettiin uudelleen ja saan kuulla tuloksen ylihuomenna. Toivottavasti sieltä löytyisi tilanteeseeni jotain ratkaisevaa. Tammikuussa pitääkin sitten otattaa allergiatestejä, jos nyt sattuisi löytymään jotain allergioita jotka mahdollisesti estäisivät parantumista. Unirytmikin on vaihtunut ihan päälaelleen. Kärsin varmaan kuukauden verran unettomuudesta, nyt sitten väsyttää senkin edestä.

Niin ja sain melkein viikko sitten jälleen ihania pakkoliikkeitä. Johtui väsymyksestä, kun en ollut saanut nukuttua pitkiin aikoihin. Lisäksi olin apuna serkkuni muutossa. Pitkään aikaan ei ole ollut yhtä pahaa ”kohtausta”. Minut jouduttiin syöttämään, en päässyt kävelemään, puheen tuottaminen oli hankalaa, rupesin ääntelemään tahtomattani ja minua jouduttiin avustamaan yövaatteiden vaihdossa. Mutta onneksi alan toipua. Joulun odotusta tämä ei todellakaan minulta ole pilannut, pipareitakin tuli leivottua eilen. Ja tosiasiassa en anna tämän lannistaa minua milloinkaan. Tämä on minun elämää vain tällä hetkellä. Ehkä vuoden päästä asiat ovat jo paljon paremmin,





Ihanaa joulun odotusta kaikille!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti